poniedziałek, 26 marca 2012

Nicholas Sparks o pisaniu

"Piszę po to, żeby przeprowadzić czytelnika przez cała skalę ludzkich emocji, tak, żeby doświadczył jakby życia w miniaturze. Życia, które jest zawarte pomiędzy okładkami książki. Chcę obudzić w czytelnikach autentyczne emocje. Nie wystarczy tylko pokazać, nie da rady wmanipulować czytelnika w odczuwanie emocji. W tym właśnie leży sztuka pisania i ja tak piszę. Nie mam pojęcia jak to robię - po prostu to robię.
To tak jak z muzyka, jeżeli już mówimy o kreatywności i skąd się to bierze. Nie rozumiem na przykład jak ludzie są w stanie tworzyć muzykę. Po prostu tego nie łapię. Nie pojmuję jak dają radę stworzyć coś nowego, kiedy już tyle utworów zostało napisanych. Nie wiem jak to robią, a jednak przecież ludzie cały czas tworzą".

"Pisanie jest ciężkie. Nawet bardzo ciężkie. Pisanie pod presją czasu to po prostu nieszczęście i jest okropne. Czy wyobrażam sobie robienie czegoś innego? Tak, pewnie, ale nie wiem co innego mógłbym robić, przynajmniej dopóki nie znalazłbym czegoś, czemu mógłbym oddać się z pasją. Aż do tego czasu będę pisał.
Pisanie zresztą pozwala mi spełniać inne pasje. Wybudowałem dom, zaangażowałem się w działalność jednej ze szkół, a także inne projekty lokalnej społeczności. Jestem w stanie robić to wszystko i nadal pisać. Mam zamiar pisać tak długo jak długo będą istniały historie warte napisania. Mam szacunek do moich czytelników. W końcu muszą oni zapracować na pieniądze, za które później kupią moją książkę i chcę, żeby była tego warta".

"Moim celem jest napisanie książki najlepszej ze wszystkich, które do tej pory stworzyłem. Rozumiem, że to niewykonalne, ale to jest moim celem tak czy inaczej".

"Inspiracje, pomysły do moich powieści mają swoje źródło w kreatywności, są skutkiem tego, że sam sobie zdaje pytania, a robię to cały czas. Inaczej mówić, to nie jest tak, że ktoś mnie inspiruje. Za każdym razem, kiedy zasiadam za biurkiem, próbuje napisać coś zupełnie nowego; staram się zaskoczyć czytelnika".

Tłumaczenia moje własne. Bardzo wolne ;)

Cytaty pochodzą z wywiadów:
z Jessicą Strawser
z Zack'em Smith'em

Z cyklu o pisaniu:
Isabel Allende o pisaniu
George R. R. Martin o pisaniu
Toni Morrison o pisaniu
Jodi Picoult o pisaniu



   

2 komentarze:

  1. Bardzo lubię tego pana :) I mam nadzieję, że jeszcze sporo jego książek uda mi się przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zgadzam się z przedmówcą i liczę również na więcej jego książek w American Corner :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...